Granola met zaden en pitten

DSC_3409

Sinds een tijdje maak ik mijn eigen ‘granola’ en sinds ik dat doe, wil ik niets meer anders. Voorheen at ik altijd cruesli uit de supermarkt. Ook lekker, ware het niet dat ik gruwel van de rozijnen en krenten in de mixen. En die zitten bijna overal in! Op een gegeven moment was ik het zat en ben ik zelf aan het experimenteren geslagen en dit is één van de resultaten. Heerlijke eigen gemaakte granola die ik bij voorkeur eet met wat yoghurt en vers fruit. Lees hieronder hoe je dit zelf maakt!

Granola met zaden en pitten

Ingrediënten
– 350 gram havermout (geen instant)
– 50 gram zonnebloempitten
– 50 gram sesamzaadjes
– 50 gram pompoenpitten
– 50 gram geraspte kokos
– 6 eetlepels agavesiroop (of een andere zoetmaker, bijv. suiker/ahornsiroop)
– 4 eetlepels kokosolie (of andere olie, zoals zonnebloemolie)
– 1 theelepel vanille-essence
– snufje zout
– optioneel: 100 gram gedroogd fruit; abrikozen, rozijnen, etc.
Granola 1a
Bereiding
Smelt in een pannetje de kokosolie en roer de agavesiroop en een theelepel vanille-essence erdoor. Pak een grote ovenschaal en meng de havermout met de zonnebloempitten, sesamzaadjes, pompoenpitten en de kokosrasp. Giet het mengsel van olie, siroop en vanille hier overheen. Voeg een snufje zout toe en roer alles goed door.

Zet de ovenschaal in een voorverwarmde oven op 190 graden (175 graden hetelucht). Roer het mengsel iedere 10 minuten even goed door om verbranden te voorkomen. Bak de granola in ongeveer 40 minuten bruin en knapperig. Laat de granola nu afkoelen. Eventueel kun je vervolgens nog wat gedroogd fruit toevoegen. Ik houd zelf erg van gedroogde abrikozen door de granola. Nadeel is alleen dat als ik de abrikozen direct toevoeg aan de granola, dat de abrikozen na een tijdje erg hard worden. Ik voeg ze dus pas toe op het moment dat ik het ga eten. (Geen idee of dat ook voor rozijnen geldt, want die lust ik niet door mijn yoghurt.)

Bewaar de granola in een glazen (weck)pot. Deze is dan ongeveer een maand houdbaar. (Overigens heb ik het wel eens langer bewaard zonder dat het ten koste ging van de smaak.)
Granola 2aVariatietip: voeg ook eens wat gehakte ongebrande noten toe aan het mengsel. Denk bijvoorbeeld aan amandelen. Je kunt ze gewoon meebakken in de oven. Als de noten al geroosterd zijn, dan zou ik ze pas toevoegen op het moment dat de granola al gebakken is. (Anders verbranden de noten namelijk.)

Variatietip 2: het is ook lekker om een beetje kaneel of speculaaskruiden toe te voegen. Strooi het tegelijkertijd met het zout over het havermoutmengsel en roer daarna goed door.
Granola 3a

Lekker met yoghurt en verse aardbeitjes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *