Recensie: ‘Jamie’s Amerika’

header-Jamie's Amerika

Wow, alweer het vierde boek dat ik een maand lang in de spotlight zet. Time flies when you’re having fun! Deze maand staat een kookboek van één van mijn favoriete tv-koks centraal: Jamie’s Amerika . Het boek heb ik inmiddels al een paar jaar thuis liggen, maar veel heb ik er nog niet uit gekookt. Mijn waldorfsalade op de site is er wel op geïnspireerd, maar het werd wat mij betreft tijd om hier wat meer uit te bakken en braden!

Jamie’s Amerika

Jamie's Amerika 3

Lay-out
Als je de cover van het boek ziet, dan weet je dat dit over de Verenigde Staten gaat. De vlag prijkt duidelijk op de voorkant. Samen met Jamie O. natuurlijk. Het boek bestaat uit een verdeling van diverse staten in plaats van de gebruikelijke ontbijt, lunch, groenten en desserts indeling. Ik hou er wel van!

Jamie's Amerika 1

Het is een behoorlijk dikke pil (360 pagina’s) en bestaat naast recepten ook uit persoonlijke stukjes van Jamie. Ik kan me herinneren een aantal afleveringen van de bijbehorende serie te hebben gezien. (Laatst kwamen ze nog voorbij op 24Kitchen.) Erg leuk om dan de foto’s hiervan weer terug te zien in het boek.

De foto’s van de recepten zijn typisch Jamie. Niet helemaal mijn smaak, maar ik moet zeggen dat ik de gerechten er hier beter uit vindt zien dan in zijn andere (eerdere) kookboeken. De foto’s doen wat grauwig aan en dat trekt mij minder, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Wat mij wel erg aanspreekt zijn de fotopagina’s aan het begin van ieder hoofdstuk. Daar staan collages met o.a. portretten van diverse mensen die Jamie vermoedelijk heeft ontmoet tijdens zijn reis door Amerika. Het geeft een fijn sfeerbeeld van de staten waar hij is geweest. Vooral sprekend vond ik de foto’s van een aantal ‘ruige’ kerels die vervolgens met een prachtig opgemaakte taart staan te poseren.

Jamie's Amerika 5

De recepten
Wat me voornamelijk opviel was de enorme diversiteit in recepten. Niet alleen de welbekende Amerikaanse gerechten, zoals hamburgers, mac’n cheese en de kip op een bierblikje komen er in voor, maar ook veel fusiongerechten: Aziatisch, Midden-Oosters, Mexicaans, gerechten uit het Wilde Westen, soulfood, etc. Het kan dus niet anders dan dat er voor iedereen wel wat lekkers in staat.

Jamie's Amerika 2

Verder bevat het boek ook veel andersoortige recepten, bijvoorbeeld voor kruidenmixen en bijvoorbeeld chilisaus, en staan er recepten in met meer bijzondere ingrediënten. Denk bijvoorbeeld aan alligator.. Sommige ingrediënten lijken mij lastig te verkrijgen in Nederland, zoals melasse en grutten.

Een nadeel van de recepten vind ik de enorme ingrediëntenlijst, maar laat je hierdoor niet afschrikken. De recepten die ik van Jamie heb getest zijn altijd prima te doen en ook deze zijn makkelijk uitvoerbaar. Extraatje in de recepten zijn de wijnsuggesties die bij ieder gerecht worden gedaan.

Jamie's Amerika 4

Persoonlijk eindoordeel
Zoals de andere boeken van Jamie Oliver die ik heb, vind ik ook deze weer een fijne om in de kast hebben. Het boek leest prettig weg door de persoonlijke ondertoon, de recepten zijn niet standaard en het boek bevat enorm veel variatie. Ik kom er net achter dat het boek – helaas – in het Nederlands niet meer verkrijgbaar is, maar mocht je hem tweedehands tegen komen, dan zou ik hem zeker meenemen. (Ik vond hem hier nog wel in het Engels.)

Jamie's Amerika 6